| |
Celosvětový standard pro klinický výzkum doplňování stravy při VPMD byl stanoven studií AREDs (Age releated eye disease study). Velká mezinárodní studie AREDs zkoumala působení antioxidačních látek na bázi vitaminů A a E v kombinaci se zinkem a mědí.
Schopnost přípravku zvýšit hladinu makulárního pigmentu u nemocných s VPMD byla klinicky testována studií LUNA. Několik studií prokázalo, že vyšší příjem luteinu ve stravě vede k vyšší hladině luteinu v krvi. Po 1 – 2 týdnech od zvýšení příjmu luteinu stoupla jeho hladina v krevní plazmě a po 2 – 4 týdnech dosáhla stabilní požadované úrovně. Hustota makulárního pigmentu rostla pomaleji než hladina luteinu v krevní plazmě, ale velmi stabilně.
Případová studie očních onemocnění EDCCS potvrdila souvislost mezi vyšším příjmem luteinu v potravinách a nižším rizikem vzniku VPMD. Konkrétně bylo zjištěno, že průměrný příjem luteinu ve stravě 5,7 mg za den může snížit riziko vzniku VPMD o 5 % v porovnání s příjmem luteinu ve stravě 0,6 mg za den. EDCCS je multicentrická epidemiologická studie sponzorovaná americkým Národním institutem pro zrak (NEI), která hodnotí význam potenciálních rizikových faktorů u celé řady onemocnění sítnice.
Studie LUNA prokázala, že podáváním doplňků s obsahem luteinu se zvyšuje hustota makulárního pigmentu u dospělých v raném stadiu VPMD. Tato nedávno publikovaná studie zkoumala účinky doplňkově podávaného luteinu, zeaxantinu a jiných antioxidantů na optickou hustotu makulárního pigmentu.
Plné znění klinických studií uvádíme v anglickém jazyce spolu se souhrnem informací v češtině (první stránka). Pokud budete mít zájem o ostatní studie, prosím kontaktujte nás. Tyto studie jsou k dispozici v angličtině.
|
|
|